فرضـیـه
>>> کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است.
منبع: کتاب «
راهنمای آسان تحلیل آماری با SPSS؛ نویسنده: رامین کریمی»
در روش تحقیق، فرضیه عبارت است از راه حل پیشنهادی پژوهشگر برای پاسخ به مسأله. به عبارت دیگر، ریشه یک فرضیه مناسب با انتخاب و بیان مسأله در هم آمیخته است. فرضیه ابزار نیرومندی است که پژوهشگر را قادر میسازد تا نظریه را به مشاهده و مشاهده را به نظریه ربط دهد. فرضیه یک قضیه شرطی یا فرضی است که تأیید یا رد آن باید بر اساس سازگاری مفاهیم آن و به استناد مدارک تجربی و دانش گذشته، آزمایش شود. فرضیه همانند نورافکن پرقدرتی است که راه را برای پژوهشگر روشن میکند.
فرضیه راهنمای پژوهش است چرا که وظیفه پژوهشگر را مشخص می کند که چه کاری را انجام دهد و به دنبال چه چیزی بگردد. اگر مسأله پژوهش وظیفه پژوهشگر را بیان میکند، فرضیه چگونگی انجام آن را روشن میسازد. مسأله مشخص میکند که پژوهشگر چه کار باید انجام دهد اما فرضیه مشخص میکند که این کار چگونه انجام گیرد. به عبارتی دیگر مسأله جا را نشان میدهد و فرضیه راه را.
فرضیه ها قویترین ابزار پژوهش هستند. از این رو اگر بخواهیم فرضیه ها را بررسی کنیم لازم است که برای اندازه گیری مفاهیم موجود در فرضیه ها از مقیاسهای متناسب (اسمی، رتبه ای و فاصله ای یا نسبی) استفاده کرد. شیوه بیان و نگارش هر فرضیه نوع آزمون آماری متناسب با آن را مشخص میکند. در نتیجه قبل از بیان فرضیه بهتر است با انواع فرضیه آشنا شویم.
انواع فرضیه: فرضیه ها انواع مختلفی دارند و به شیوه های مختلف میتوان فرضیه ها را طبقه بندی کرد. دو نوع از تقسیم بندی فرضیه ها در ادامه بیان شده است.
1) فرضیه مقایسه ای، فرضیه رابطه ای و فرضیه علّی
1.فرضیه مقایسه ای: در این فرضیه ها ما به دنبال بررسی و مقایسه تفاوت اثر دو یا چند متغیر بر یک یا چند متغیر دیگر هستیم. در این حالت فرضیه به صورتی بیان میشود که تفاوتها حدس زده میشوند و مقایسه ای انجام میگیرد. برای مثال میتوان فرض نمود که: «میانگین نمرات دانشجویانی که با روش "الف" آموزش داده میشوند از میانگین نمرات دانشجویانی که با روش "ب" آموزش میبینند بیشتر است». بدین ترتیب بین نمرات دانشجویان روش الف و ب مقایسه انجام میگیرد. یا میتوان فرض کرد که «میزان رضایت شغلی در زنان و مردان شاغل متفاوت است» عمدتا در پژوهش هایی که دارای گروه تجربی (گروه مورد آزمایش) و گروه شاهد (کنترل) میباشند از این نوع فرضیات استفاده میکنند.
آزمون فرضیه های تفاوتی، با توجه به نوع مقیاس داده ها، هم از طریق آزمون های پارامتری (مانند آزمونهای tو آزمون تحلیل واریانس) و هم از طریق آزمون های ناپارامتری (مثل ویلکاکسون، مان ویتنی، کروسکال والیس و ...) انجام میگیرد.
2.فرضیه رابطه ای: در این حالت پژوهشگر در پی مطالعه و بررسی میزان همبستگی و جهت آن بین دو یا چند متغیر است. پژوهشگر قصد دارد که صرفا درجه و جهت همبستگی متغیرهای مورد مطالعه را کشف کند و نه رابطه علّت و معلولی بین آنها را. برای مثال میتوان فرضیه های زیر را عنوان کرد «بین میزان تحصیلات و گرایش افراد به خودکشی رابطه وجود دارد» یا «بین میزان ورزش و میزان افسردگی زنان رابطه وجود دارد». در پژوهش ها با این گونه فرضیه ها، نتایج به دست آمده از آزمون های آماری میتواند از مقدار 0 تا 1 (با جهت مثبت و منفی) باشد.
در این حالت برای سنجش رابطه معمولا از آزمونهای پیوستگی یا همبستگی مانند مجذورکای استقلال، پیرسون و اسپیرمن و کندال استفاده میشود.
3.فرضیه علّی: هدف در فرضیه های علّی، کشف و تعیین رابطه علّت و معلولی دو یا چند متغیر است. در این جا هدف صرفا تعیین ارتباط و همبستگی دو یا چند متغیر نیست، بلکه میخواهیم عمیق تر و ریشه ای تر با آن برخورد کرده و بگوییم که متغیری علّت به وجود آمدن متغیر دیگر است. برای مثال میتوان فرض کرد که: «هوش دانشجویان ممتاز علّت پیشرفت تحصیلی آنان است» یا این که «پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد بر میزان اعتماد اجتماعی آنها تأثیر دارد» و یا «مصرف داروی Xموجب کاهش فشار خون میشود».
برای سنجش فرضیه های علّی با توجه به نوع داده ها (پارامتری و ناپارامتری) از آزمون های متناسب استفاده میشود. معمولا برای داده های ناپارامتری از آزمون مجذور کایِ استقلال استفاده میشود و برای داده های پارامتری از آزمون های رگرسیون (دو یا چند متغیره)، تکنیک تحلیل مسیر و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده میشود.
2) فرضیه پژوهشی و فرضیه آماری
در تقسیم بندی دیگر، فرضیه ها به دو دسته فرضیه پژوهشی و آماری تقسیم میشوند:
1.فرضیه آماری: فرضیه آماری جمله یا عبارتی است که پیرامون ویژگی های جامعه بیان میشود و امکان دارد درست نباشد، ولی پژوهشگر صرفا به خاطر برقرار کردن یک شرایط قابل آزمایش، آن را مطرح میکند. به عبارتی، فرضیه آماری یک بیان کمّی درباره پارامتر جامعه است که با استفاده از نمادهای آماری نوشته میشود و نقش آن، هدایت پژوهشگر در انتخاب آزمون آماری است.فرضیه آماری به دو صورت فرضیه صفر و فرضیه خلاف بیان میشود.
الف) فرضیه صفر: فرضیه صفر که با علامت H0 (اچ صفر) نشان داده میشود ، فرضی است که پژوهشگر مایل به رد کردن آن میباشد. بنابراین، فرض صفر بیانگر عدم ارتباط بین متغیرها، عدم تفاوت یک متغیر در بین یک یا چند گروه و عدم تأثیر یک متغیر بر متغیر دیگر می باشد. در پژوهش بیان فرضیه صفر ضروری نیست.
ب) فرض خلاف یا بدیل: این فرض با علامت H1 (اچ یک) یا HA نشان داده میشود. فرض خلاف غالبا منطبق با فرضیه پژوهشی است. به بیان دیگر، این فرضیه بیان کننده انتظار پژوهشگر درباره نتایج پژوهش است.
2.فرضیه پژوهشی: فرضیه های که در پژوهش بیان و گزارش میشود فرضیه پژوهشی است اما فرضیه های که در پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد فرضیه آماری است.به عنوان مثال فرضیه هایی مانند: «بین میزان دین داری و گرایش به خودکشی رابطه منفی وجود دارد.» یا فرضیه «گرایش به فرزندآوری در بین روستانشینان بیشتر از شهرنشینان است»؛ فرضیه پژوهشی هستند و در متن پژوهش گزارش میشوند.
در جدول زیر به مقایسه شیوه بیان فرضیه های آماری (فرضیه صفر و خلاف) و فرضیه پژوهشی پرداختهایم:
مقایسه شیوه ارائه فرضیه های آماری و فرضیه پژوهشی
فرضیه پژوهشی |
فرض صفر |
فرض خلاف |
بین بهره هوشی و معدل دانش آموزان رابطه وجود دارد |
0 =r |
0 ≠r |
بین بهره هوشی و معدل دانش آموزان رابطه مثبت وجوددارد |
0 ≥ r |
0 < r |
میزان بهره هوشی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است |
Bμ= Aμ |
Bμ≠Aμ |
دانلود فایل PDF متن بالا